بررسی و مقایسه برخی صفات مورفولوژیک و وضعیت عناصر غذایی برگ و ریشه در برخی ‏ترکیب‌های پیوندی بادام در مقایسه با پایه‌های غیر پیوندی تحت تنش شوری ‏

طاهر سقلی؛ محمداسماعیل امیری؛ علی ایمانی؛ حامد رضایی؛ علی مومن پور

دوره 50، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 825-838

چکیده
  به‌منظور بررسی اثر تنش شوری بر خصوصیات مورفولوژیکی، جذب و انتقال برخی عناصر غذایی بادام آزمایشی به‏‌‏صورت فاکتوریل در پایه طرح کاملاً تصادفی با دو عامل ترکیب پیوندی و پایه هرکدام در 4 سطح (پایه‌های رویشی GF677،GN15 و تترا و پایه بذری بادام تلخ به‏‌‏عنوان شاهد و پیوند شاهرود-12 بر روی چهار پایه ذکرشده) و عامل شوری آب آبیاری در پنج ...  بیشتر

بررسی سازگاری گردۀ برخی از رقم‌ها و ژنوتیپ‌های امیدبخش انتخابی بادام

مهدی فلاح؛ موسی رسولی؛ یاور شرفی؛ علی ایمانی

دوره 47، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 457-467

چکیده
  بادام  (Prunus dulcis L.) یکی از مهم‌ترین گونه­های جنس پرونوس است که بیشتر رقم‌ها و نژادگان­های آن خودناسازگار و برخی نیز دگر ناسازگارند. هرچند امروزه رقم‌های خودسازگار ایجادشده از طریق بهنژادی در دسترس است. بنابراین رقم‌های خودناسازگار برای گرده­افشانی، تلقیح و تولید نیازمند دانۀ ­گردۀ سازگار دیگر رقم‌ها هستند. در این راستا ...  بیشتر

ارزیابی خصوصیات رشدی و غلظت عناصر غذایی در چهار ژنوتیپ‏ بادام پیوند‌شده روی پایۀ GF677 تحت تنش شوری

علی مومن پور؛ علی ایمانی؛ داود بخشی؛ حامد رضایی

دوره 46، شماره 3 ، آبان 1394، ، صفحه 409-427

چکیده
  ترکیب پایه و پیوندک، خصوصیات رشدی و غلظت عناصر غذایی برگ و ریشۀ‏ بادام را در شرایط شوری، تحت‌تأثیر قرار می‏دهد. در این پژوهش، آثار شوری آب بر خصوصیات رشدی و غلظت عناصر غذایی برگ و ریشۀ‏ تعدادی از ژنوتیپ‏ها و ارقام بادام بررسی شد. ژنوتیپ‏های ‌مطالعه‌شده شامل مامایی، نان‏پاریل، A200 و 1-25 پیوند‌شده روی پایۀ GF677 و پایۀ GF677 (پیوند‌نشده) ...  بیشتر

‌‌ارزیابی روابط ژنتیکی برخی از ارقام و ژنوتیپ‌های بادام (Prunus dulcis L) با استفاده از نشانگر SSR

دوره 45، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 151-162

چکیده
  استفاده از نشانگرهای مولکولی به‌ویژه ریزماهواره‌ها به‌دلیل دقت بالای آنها در مطالعة ژنوم درختان میوه‌ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش برای ارزیابی روابط ژنتیکی 68 رقم و ژنوتیپ بادام داخلی و خارجی از 22 مکان ریزماهواره استفاده شد. DNA ژنومی از بافت‌های برگی جوان استخراج و واکنش‌های PCR با استفاده از 22 مکان انتخاب‌شده (از بین100عدد ...  بیشتر

بررسی وضعیت خود و دگرسازگاری در چند رقم تجارتی هلو در شرایط اقلیمی کرج

طاهر سقلی؛ علیرضا طلایی؛ علی ایمانی

دوره 44، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 95-107

چکیده
  The present research was conducted with the purpose of studying self and cross-compatibility in some commercial cultivars of peach through field and microscopic studies in order to increase the quantity and quality traits of the product. The study was carried out in years 2010 and 2011. In a first experiment, the pollen germination of 10 cultivars of peach was studied in culture medium. The results showed that the pollen from all cultivars, except that from G.H.Hale had sufficient germination. The highest percentage of pollen germination belonged to Suncrest with 91.85% and the lowest to G.H.Hale ...  بیشتر

بررسی تنوع فنوتیپی برخی از ارقام و ژنوتیپ های بادام با استفاده از نشانگرهای مورفولوژیکی

دوره 43، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 357-370

چکیده
  به منظور گروه بندی و مقایسه 72 رقم و ژنوتیپ بادام،30 صفت شامل 12 صفت فنولوژیکی و رویشی درخت و 18 صفت مربوط به خشک میوه و مغز، براساس توصیفگر جهانی بادام اندازه گیری شد. بر اساس نتایج بدست آمده برخی از صفات مثل عادت رشدی درخت، رنگ گل، وزن خشک میوه، سختی پوست چوبی و طعم مغز دارای ضریب تغییرات بالایی بودند. ضرایب همبستگی ساده بین صفات نشان داد ...  بیشتر

بررسی وضعیت خود و دگر سازگاری در تعدادی از ژنوتیپ های اصلاح شده بادام

علی مومن پور؛ علی عبادی؛ علی ایمانی

دوره 43، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 447-461

چکیده
  Self-incompatibility is one of the most prominent inhibiting factors in almond production which reduces fruit set, making orchard management difficult. Therefore, breeding of almond to produce self-compatible genotypes is indispensably important. In this research work, pollen tube growth rate was studied in 38 genotypes obtained from crossing between Touno (male parent) and Shahrood 12 (female parent). Flowers of each progeny was self pollinated. Then, pollen tube growth was studied through fluorescent microscopy. Fruit set was also determined. To study pollen tube growth rate, a number of four ...  بیشتر

شناسایی آلل‌های خود ناسازگاری در ارقام و ژنوتیپ‌های بادام ایرانی به روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)

سید اصغر موسوی قهفرخی؛ محمدرضا فتاحی مقدم؛ ذبیح اله زمانی؛ علی ایمانی؛ اینکارنا اورتگا؛ فدریکو دیسنتا

دوره 42، شماره 2 ، شهریور 1390، ، صفحه 169-183

چکیده
  بادام (Prunus dulcis L.) از گونه‌های اقتصادی جنس پرونوس و از خانواده رزاسه است. قسمت تجاری میوه بادام بذر خوراکی آن (مغز) می‌باشد، بنابراین انجام گرده‌افشانی و تلقیح برای تولید محصول در بادام ضروری است. اکثر ارقام تجاری بادام، خودناسازگار و برخی نیز دگرناسازگار هستند. خودناسازگاری در بادام گامتوفتیک بوده و توسط یک مکان ژنی با چندین فرم آللی ...  بیشتر

ارزیابی خصوصیات کمی و کیفی بعضی از ارقام و ژنوتیپ‏های بادام

سید اصغر موسوی قهفرخی؛ محمدرضا فتاحی مقدم؛ ذبیح¬اله زمانی؛ علی ایمانی

دوره 41، شماره 2 ، شهریور 1389

چکیده
  به منظور ارزیابی تنوع مرفولوژیکی برخی از ارقام و ژنوتیپ‌های بادام، آزمایشی روی 55 رقم و ژنوتیپ بادام ایرانی و خارجی انجام گرفت. در این مطالعه 29 صفت کمی و کیفی خشک میوه و مغز و همچنین 4 صفت فنولوژیک درخت مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین صفات نشان داد که ارقام و ژنوتیپ‏های مورد بررسی از نظر کلیه صفات مورد مطالعه ...  بیشتر

بررسی سازگاری گرده‌افشانی برخی ارقام گیلاس با رقم زرد دانشکده

موسی رسولی؛ کاظم ارزانی؛ علی ایمانی؛ محمدرضا فتاحی مقدم

دوره 41، شماره 2 ، شهریور 1389

چکیده
  گیلاس (.Prunus avium L) یکی از مهمترین میوه‏های مناطق معتدله در دنیا به شمار می‏رود که به دلیل کوتاه بودن دوره رشد و نمو میوه و زودرسی و نوبرانه بودن محصول آن، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار می‏باشد. با توجه به اینکه اکثر ارقام گیلاس خودناسازگار بوده و برای تولید میوه تجارتی نیاز به گرده‏دهنده مناسب و سازگار دارند. در این پژوهش‌ گیلاس ...  بیشتر

بررسی سازگاری و تاثیر گرده‎افشانی تکمیلی رقم "سوپرنووآ" با گرده ارقام مختلف بادام

دوره 40، شماره 4 ، اسفند 1388

چکیده
  بادام (Prunus dulcis) یکی از مهمترین میوه‌های خشک مناطق معتدله است که اکثر ارقام آن خودناسازگار بوده و برای تولید میوه تجارتی نیاز به گرده‌دهنده مناسب و سازگار دارند، لذا بررسی چگونگی تشکیل میوه و تعیین سازگاری ارقام مختلف از اهمیت بالایی در صنعت میوه‌کاری برخوردار است. از طرفی ایجاد ارقام خودسازگار بویژه در شرایط اقلیمی نامناسب برای ...  بیشتر

تعیین دوره گرده‌افشانی موثر در بادام (Prunus dulcis Mill.) دیرگل رقم شاهرود 12 در شرایط آب و هوایی کرج

سعیده علیزاده سالطه؛ کاظم ارزانی؛ علی ایمانی

دوره 40، شماره 2 ، شهریور 1388

چکیده
  محدود بودن طول عمر تخمک، مشکل اساسی در تشکیل میوه و محصول‌دهی بسیاری از درختان میوه از جمله بادام است. بنابراین مطالعه دوره گرده‌افشانی موثر (Effective pollination period) در درختان میوه از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش به منظور تعیین دوره گرده‌افشانی موثر بادام رقم شاهرود 12 در شرایط کرج در سال 1385-1384 انجام شد. گل‌های بادام رقم دیرگل شاهرود ...  بیشتر

توارث‌پذیری آلل خودسازگاری(Sf) در نتاج بادام با استفاده از روش PCR

کاظم کمالی؛ علی عبادی؛ محمدرضا فتاحی مقدم؛ محمدرضا نقوی؛ علی ایمانی

دوره 40، شماره 1 ، خرداد 1388

چکیده
  اصلاح بادام به منظور دست یابی به ارقام خودسازگار از مهم‌ترین اهداف اصلاحی است و در این راستا تشخیص زود هنگام ژنوتیپ‌های خودسازگار به دلیل صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها اهمیت بسزایی دارد. برای تشخیص ژنوتیپ‌های خودسازگار از خودناسازگار روش‌های مختلفی اعم از کلاسیک و ملکولی وجود دارد. در این تحقیق با استفاده از روش PCRو پرایمرهای اختصاصی ...  بیشتر